Creatief Aanpakken verdringt Reclame.

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

Echt creatieve acties krijgen steeds meer aandacht. Ten koste van de uitgekauwde reclame-terreur. Kijk maar eens hoe dat in Denemarken gaat: Ook daar verschijnen elke verkiezingscampagne weer die treurige lijsttrekkerskoppen die geen opvallende belofte maken. En een groep jonge skaters heeft heel andere zorgen. En maakt listig gebruik van de talloze campagneborden, om de belofte van de heren en dames uit de politiek een beetje aan te passen. Communicatief en vooral grappig. En daarmee krijg je veel meer positieve aandacht dan bij de klassieke terreur van de herhaling.
Wie vakbladen als Marketingtribune en Adformatie erop naslaat, ziet dat de juiste en smaakvolle creativiteit steeds meer terrein wint van het oude marketingdenken. Zeker als de campagne ook nog authentiek en eerlijk aanvoelt. Dan stijgen de kijkcijfers en komt de relevante groep kijkers vanzelf op gang. Deze Deense film heeft op de kracht van het idee nu al zo’n 30.000 kijkers weten te bereiken. Bijna alle commentaren zijn geschreven in het Deens en de film staat pas een kleine week online. Of de afzender er nu ook skateboards mee verkoopt, is onduidelijk. Maar hij heeft de aandacht van de hele community en de kosten zijn… nihil.
Vergelijk dat eens met de nieuwe campagne van Ziggo Zakelijk. De animatie is op zichzelf niet heel beroerd, maar de tekst zo betuttelend dat er waarschijnlijk maar weinig kijkers deze film zullen doorsturen of insluiten. En dat heeft alles te maken met de oprechtheid van de boodschap.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.